Atak zimy zaskakuje nie tylko służby drogowe . Najbardziej zaskakuje nas,  kierowców pojazdów. Rankiem, kiedy najbardziej zależy nam na czasie, akurat na naszym aucie leży metr śniegu a szyby pokryte są lodem. Dokładne wyskrobanie lodu z szyb i lusterek zewnętrznych zaoszczędzi nam sporo kłopotów.Nie zapominamy o usunięciu śniegu z dachu, maski, reflektorów i świateł tylnych. Właśnie tak zadbasz o własne bezpieczeństwo!

  • Zgodnie z Kodeksem Drogowym, stan pojazdu nie powinien ograniczać widoczności
  • W przeciwnym razie należy się liczyć z nałożeniem mandatu.

Zanim ruszysz w drogę

Czyste szyby to nie wszystko. Bezpieczną jazdę w okresie zimowym zapewni Ci przegląd pojazdu i odpowiednie zimowe wyposażenie. Musisz to zrobić jesienią!

Zanim ruszysz w drogę

A wiec sprawdzam czy mam:

  • zimowy płyn do spryskiwaczy
  • sprawdzoną jakość płynu chłodzącego
  • odpowiedni stan bieżnika i założone opony zimowe
  • właściwie ustawione światła
  • uszczelki drzwi i bagażnika powleczone odpowiednimi preparatami
  • sprawdzone działanie wycieraczek szyb
  • usunięte uszkodzenia lakieru ( sól i woda zżera żelastwo )
  • skrobak do lodu, miotełka do śniegu, lina holownicza, kable do "pożyczania prądu", łańcuchy przeciwśnieżne

Jeśli nie na wszystkie punkty udało Ci się odpowiedzieć twierdząco, to należałoby się zatrzymać przy jakimś warsztacie lub najbliższym serwisie.

Zimą najlepsze są opony zimowe

Kupując zimowe buty, dbamy nie tylko o to by były cieplutkie i nie przemakały ale też o to by trzymały nas w pozycji stojącej dzięki odpowiednio profilowanej podeszwie. A opony w naszym aucie? Aby zimą, gdy na drodze śnieg, lód i prześliska błotnośniegowa maź nie wpaść w poślizg i nie zaparkować w garażu blacharza, najbezpieczniej wymienić opony letnie na zimówki. Opony letnie w niskich temperaturach ( uwaga !  już poniżej + 6 °C słownie : plus sześć !) tracą zdolność hamowania tzn. wydłużają drogę hamowania

Zalety opon zimowych

Po pierwsze : bezpieczeństwo jazdy!

Zima

  • Specjalny profil bieżnika poprawia bezpieczeństwo jazdy po śniegu, błocie i wilgotnej nawierzchni.
  • Opony zimowe są produkowane ze specjalnej termoplastycznej mieszanki gumowej, nie ograniczającej skuteczności hamowania w niskich temperaturach
  • Droga hamowania pojazdu z oponami zimowymi jest wyraźnie krótsza (patrz rysunek) przez co zmniejsza się ryzyko nagłego zderzenia.

Na co należy zwrócić uwagę przy wymianie opon na zimowe?

Na co należy zwrócić uwagę

  • Zawsze wymieniać wszystkie cztery opony, w przeciwnym razie samochód łatwiej wpada w poślizg.
  • Zalecany jest minimalny profil 4 mm.
  • Żywotność takich opon to sześć lat, po takim okresie użytkowania należy je wycofać, ponieważ mieszanka gumowa twardnieje i przy niskich temperaturach nie ma już wystarczającej przyczepności.
  • Właściwe przechowywanie: W suchym miejscu, nie dopuszczać do kontaktu z olejami, tłuszczami, lakierami, paliwem lub chemikaliami. W ciemnym, przewiewnym miejscu, chronić przed promieniami słońca oraz sztucznym promieniowaniem o wysokim UV.

Widzieć i być widzianym

Brak pobocza dla pieszych i rowerzystów

Sprawdzenie świateł na stacji diagnostycznej. Jesienią warto skorzystać z różnego rodzaju akcji bezpłatnego sprawdzenia ustawienia i stanu świateł.

Równie ważne jest właściwe oświetlenie roweru.Dobrze oświetlony jesienią ? ta dewiza powinna również obowiązywać rowerzystów i skłaniać ich do sprawdzania oświetlenia roweru czystości odblasków. Dobrze jest mieć przy sobie element odblaskowy a kamizelka odblaskowa.powinna byc pod ręką.

Łańcuchy przeciwśnieżne

Widzieć i być widzianym

Gdy wybierasz się na narty, urlop lub mieszkasz na terenach podgórskich, przydadzą się łańcuchy przeciwpoślizgowe.

A gdy na płaskim terenie spadnie świeży śnieg, koła pojazdu podczas ruszania kręcą się w miejscu ? To nie jest powód do paniki. Najlepszy sposób na ruszanie z miejsca to: 2 bieg, mało gazu i powolne puszczanie sprzęgła. W górach mamy tylko jedno wyjście: nałożyć na koła łańcuchy! Czy to pod górę czy z góry, z łańcuchami łatwiej pokonać nie odśnieżone czy oblodzone trasy.

Zakładanie łańcuchów.

  • Łańcuchy należy zakładać zawsze na koła napędowe.
  • Nowoczesny łańcuch to siatka umocowana na sprężynującym kabłąku, dzięki czemu łatwo objąć nim całe koło.
  • Kabłąk zapina się przy pomocy haka lub uszka.
  • Warto przećwiczyć zakładanie łańcuchów jesienią

Jazda we mgle

Jazda we mgle

Jazda we mgle, która często unosi się na drogach biegnących przez łąki i obszary leśne wymaga szczególnej ostrożności. Zimą mgła rozciąga się często w dolinach i w pobliżu rzek. Należy bezwzględnie dopasować prędkość do stanu nawierzchni i warunków widoczności!

Najlepiej stosować prostą zasadę : Widoczność w metrach = prędkość w km/h, tzn. widoczność na odległość 40 m, a więc maks. prędkość 40 km/h.

Nasze rady

  • Światła przeciwmgielne tylne włączamy dopiero przy ograniczeniu widoczności poniżej 50 m (co odpowiada połowie odległości słupków na poboczu), aby nie oślepiać jadących za nami.
  • W przeciwnym razie ryzykujemy karą grzywny.

Światła przeciwmgielne

Najlepszym zabezpieczeniem przed ślizgawicą jest zachowanie wystarczającego odstępu ? tzn. około trzy razy większego niż na suchej nawierzchni. Wtedy mamy wystarczająco dużo miejsca na konieczny w danej sytuacji manewr.

Nasza rada!
Bezpieczny odstęp na suchej nawierzchni ? połowa wskazanie prędkościomierza wyrażona w metrach.
jedziesz 100 km/h ? utrzymuj odstęp min. 50 m
Bezpieczny odstęp na śliskiej nawierzchni ? wskazanie prędkościomierza x 3 !

Droga hamowania na ubitej warstwie śniegu przy prędkości 40 km/h
- Opony zimowe = ok. 16 m.
- Opony letnie = ok. 38 m

Rada: Dla uniknięcia poślizgu, należy zawsze jechać na niskich obrotach silnika, nie przyspieszać i nie hamować na zakrętach. Jeśli jednak wpadniecie w poślizg warto pamiętać o kilku prostych zasadach podanych poniżej.

Po pierwsze - bez paniki!

Unikać gwałtownych ruchów kierownicą

  • Unikać gwałtownych ruchów kierownicą jak również nagłego wysprzęglania, dodawania gazu oraz zbyt ostrego hamowania.
  • Często pomaga hamowanie pulsacyjne, jeśli mimo to samochód wpada w poślizg, należy zamiast hamowania, delikatnie kontrować kierownicą.
  • Wyjątek stanowią hamulce z ABS: wtedy należy hamulec nacisnąć do oporu i odpowiednio manewrować kierownicą.
  • Na puszystym śniegu: przyhamować z zablokowanymi kołami. Wówczas przed kołami utworzy się ?śnieżny klin?, dzięki któremu możemy uzyskać przyczepność.
  • Na śliskich jezdniach ze spadkiem, gdy jedziemy z małą prędkością lub stoimy w miejscu, czasami nasze auto zsuwa się mimo zablokowanych hamulców. Włączyć 1 bieg ? hamować silnikiem, zjechać na prawo jak najbliżej pobocza i ?poszukać wystarczającej przyczepności?.
  • Na mokrej lub mazistej nawierzchni koła tracą kontakt z nawierzchnią. Wtedy należy zdjąć nogę z gazu i nie wykonywać gwałtownych manewrów. Odczekać aż koła złapią przyczepność.

Szerokiej drogi!

Szerokiej drogi!

Kolorowanka Wychowanie komunikacyjne - apel do rodziców

Drodzy Rodzice !

W niezwykle szybkim tempie rośnie liczba wszelkiego typu pojazdów. Dlatego nauka właściwego zachowania w ruchu drogowym to dla naszych dzieci nie tylko poszerzenie wiadomości o otaczającym je świecie, ale i pomoc, która może uratować życie.

Więcej